جیمز وب تصویر شگفت انگیزی از ساعت شنی در حال سوختن ارائه کرد


آخرین تصویر خیره کننده تلسکوپ فضایی جیمز وب، الف پیش ستاره با نام (ستاره در حال ساخت) L1527 در ابری به شکل گل زنگ پنهان شده است. این تصویر باورنکردنی با توانایی جیمز وب برای دیدن طول موج های فروسرخ که با چشم انسان قابل مشاهده نیستند، ثبت شده است.

در این تصویر، تلسکوپ جیمز وب به ما نشان می دهد که منظومه شمسی خودمان در اولین روزهایش چگونه بوده است. خط تیره ای که در اطراف گردن ساعت شنی دیده می شود، قرص پیش سیاره ای است، صفحه چرخان گاز و غبار که پیش ستاره را احاطه کرده است. ستاره جدید از بالا و پایین نور ساطع می کند و ظاهری شبیه ساعت شنی ایجاد می کند.

عکس پروتوستار L1527 توسط جیمز وب

ناسا در بیانیه خود نوشت:

رایج‌ترین ویژگی‌های این سیستم، ابرهای آبی و نارنجی در این تصویر فروسرخ هستند که دهانه‌هایی را نشان می‌دهند که توسط موادی که از پیش ستاره پرتاب می‌شوند و در اثر برخورد با مواد اطراف ایجاد شده‌اند.

مناطق آبی نشان دهنده ذرات غبار نازک و مناطق نارنجی نشان دهنده ذرات غبار متراکم هستند.

L1527 یک ستاره جوان است که تنها 100000 سال سن دارد. بنابراین هنوز زمان زیادی برای رشد دارد. ناسا آن را به عنوان یک “توده گاز کوچک، داغ و پف کرده” با مقداری از جرم بین ستاره ای زمین توصیف می کند.

در تلاش برای تبدیل شدن به یک ستاره تمام عیار، یک پیش ستاره با جمع آوری گاز و غبار در اطراف خود و ایجاد جرم رشد می کند. ناسا می گوید که با افزایش جرم، بیشتر منقبض می شود و دمای هسته خود را افزایش می دهد و در نهایت به آستانه شروع همجوشی هسته ای می رسد. و بدین ترتیب یک ستاره متولد می شود.

چندی پیش تلسکوپ جیمز وب تصویر جدید خیره کننده ای از “ستون های آفرینش” منتشر کرد که ستون های سه بعدی را نشان می داد، ستارگانی که در تصاویر قبلی قابل مشاهده نیستند و از میان ابرها و غبار قابل مشاهده هستند.

دیدگاهتان را بنویسید