سیر تحول دیپلماسی اقتصادی در الگوی پیشرفت اسلامی ایران



مرکز الگوی اسلامی پیشرفت ایران نوشت: این سوال همیشه مطرح بوده و هست که برای رشد اقتصادی پایدار به ویژه در دنیای دانش بنیان امروز چه باید کرد؟ یا به طور مشخص در مورد فاوا که سهم عمده ای در رشد اقتصادی محسوب می شود، چه رویکردی باید در پیش گرفت؟ در پاسخ به این سوال بسیار مهم، با همان چالش معروف آزادی اقتصادی یا حمایت گرایی روبرو هستیم.

به گزارش ایسنا، به نقل از دفتر ارتباطات مرکز الگوی اسلامی پیشرفت در ایران، بررسی تجربیات موفق جهانی و تحلیل آنها از منظر تعامل بین کشورها و همچنین نقش و سهم دولت ها و شهروندان است. می تواند راه توسعه احتمالی کشور را نشان دهد. نقش شرکت های کوچک در اقتصاد موضوعی شناخته شده است که همواره مورد بحث اقتصاددانان است.

ویژگی هایی مانند سرمایه اولیه کم، سرعت راه اندازی بالا، چابکی، توزیع گسترده جغرافیایی، اشتغال محلی، تاثیر مثبت اجتماعی و فرهنگی و هزینه های پایین شکست، جذابیت این گروه از شرکت ها را در اقتصاد افزایش می دهد.

از سوی دیگر ویژگی های منفی شامل عدم صرفه جویی در مقیاس، هزینه بالای کالا و خدمات، محدود بودن دامنه خدمات و محصولات قابل ارائه در آنها، بهره وری پایین و آسیب پذیری بالا می باشد. این شرکت ها با شرکت های بزرگتر مقایسه می شوند. که نقش آنها را در اقتصاد محدود خواهد کرد.

با ظهور شرکت‌های پلت‌فرم در چند سال اخیر و امکان شبکه‌سازی فرآیندی بین شرکت‌های کوچک بر روی پلتفرم‌ها، این امکان برای شرکت‌های کوچک فراهم شده است که بر اکثر ویژگی‌های منفی خود غلبه کنند و با حفظ مزیت‌های ذاتی خود، برای ایفای نقش‌های بزرگ‌تر آماده شوند. مانند یک شرکت بزرگ در اقتصاد شوید. با توجه به اهمیت این موضوع، بر اساس پیشنهاد اتاق فکر اقتصادی، پس از طی مرحله ای از پیش نویس الگوی پیشرفت اسلامی ایران، در قالب راهبردی: «تحول و رشد در دیپلماسی اقتصادی کشور، به دستیابی به فناوری پیشرفته در چرخه تولید و نوآوری فراملی با ایفای نقش، جذب سرمایه گذاری خارجی، توسعه تجارت منطقه ای و بین المللی به ویژه در بخش انرژی و بازار جهانی حلال و حمایت از صادرات داخلی. محصولات با ارزش افزوده فراوان. مورد توجه قرار گرفته اند.

دیپلماسی اقتصادی در این طرح به اقدامات فرامرزی دولت به دولت اطلاق می شود که در راستای پیشبرد منافع ملی در اقتصاد انجام می شود و سرمایه گذاری خارجی نوعی سرمایه گذاری است که برای تحقق آن انجام می شود. مزیت یا رابطه بلندمدت در کشوری غیر از کشور سرمایه گذار.

این طرح با بهره مندی از مطالب پیش نویس بخش افق های سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت تدوین شده است. وی در افق چشم انداز 50 ساله کشور که در سطحی کلی تر ترسیم شده است، به این موضوع می پردازد: «تا سال 1450 ایران به عنوان مرجع معتبر بین المللی در زمینه علوم انسانی و فرهنگ اصیل اسلامی و یکی از پنج کشور پیشرو در اندیشه شناخته می شد. علم و فناوری در تولید، مکان و دارای اقتصاد دانش بنیان، خوداتکایی و مبتنی بر عقلانیت اسلامی، عدالت و معنویت است و جزو 10 اقتصاد بزرگ جهان است.در افق 50 ساله مدل مردم ایران احساس عزت، آرامش و آسایش دارند، سلامت و امید به زندگی در بالاترین سطح دنیاست، وجود دارد و در آن زمان فقر، فساد و نابرابری در کشور از بین خواهد رفت.

این راهبرد که با استفاده از بخش افق الگو تدوین شده است، ریشه در مبانی فکری اسلامی ایرانی دارد. در سند الگو به آنها «مبنای نظری» و «اصل» اشاره شده است. توجه به این مبانی و اصول، مبنای فکری این طرح و افق آن را بهتر مشخص خواهد کرد. علاوه بر این دو اصل، سند حاوی اصولی است که به مرحله عمل نزدیکتر است و اهداف اصول را مشخص تر می کند. به برخی از آن اصول اشاره می شود: اصل حفظ آزادی، امنیت، اقتدار و عزت ملت و اصل ارتقای آنها – اصل عزت، حکمت و راحتی در روابط بین الملل – اصل حصول و پیگیری حلال رق. ارزش اجتماعی-اقتصادی کار مولد و مفید – اصل اقتصاد مقاومتی مبتنی بر عدالت بنیادین، انسان بنیادین، درونگرایی و برونگرایی و مدیریت جهادی – اصل توجه به تفکر، علم، خلاقیت، توانایی های فطری و شکوفایی استعداد و رشد انسان در علاوه بر این حوزه ها، هر جامعه ای با توجه به شرایط، فرهنگ و ویژگی های متن و محتوای خود با مسائل و مشکلات مختلفی مواجه است که بر روند توسعه آن جامعه تأثیر نامطلوب می گذارد.

شناخت این عوامل و رفع موانع آن می تواند زمینه ساز پیشرفت و توسعه جامعه شود. بنابراین شناخت و حل این مشکلات نقش مهمی در تحقق الگوی پیشرفت اسلامی ایران دارد. به عنوان مثال چند موضوع اساسی که در این طرح در نظر گرفته شده و برای اجرای آن ضروری تلقی می شود: صادرات مواد اولیه، جایگاه نفت در اقتصاد و ناهماهنگی به ویژه با اقتصاد بین الملل، ضعف اقتصاد. عدم کشش، سطوح پایین بهره وری، نبود دانش بنیان اقتصاد (صنعت، کشاورزی، خدمات و …)، شکست چرخه ها و سیستم های نوآوری، مشارکت ضعیف جامعه علمی در سیاست ها و غیره.

با عنایت به موارد شناخته شده اقدام مذکور، الزاماتی برای اجرای این اقدام وجود دارد که از آن جمله می توان به ارائه مشوق های سرمایه گذاری، معافیت مالیاتی سرمایه گذاری، تامین اعتبار برای شرکت های دانش بنیان مستقر در پارک ها و مراکز رشد، معافیت مالیاتی برای شرکت های کوچک و متوسط ​​اشاره کرد. سرمایه گذاری ها – کسب و کارهای کوچک (SMEs) ذکر شده است. دستاوردهای پیش‌بینی‌شده برای این طرح در صورت تحقق، استقلال و خودکفایی ملی را حفظ می‌کند و باعث افزایش پیوند با اقتصاد جهانی، ایجاد اشتغال و رشد اقتصادی می‌شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید