نرده صنعتی سازی کردستان شرکت شهرخا/ساخت شهرک صنعتی 700 هکتاری در مرکز کردستان


احمد خسروی مدیرعامل شرکت شهرک صنعتی کردستان در گفت وگو با خبرنگار فارس در سنندج اظهار داشت: روند سرمایه گذاری در شهرک صنعتی کردستان طی چند سال گذشته ضعیف بوده و زمین های زیادی در آن گنجانده نشده و باعث زیان سرانه ناشی از آن شده است. این موقعیت. زمین های شهرک صنعتی کردستان کمتر از میانگین کشوری خواهد بود.

احمد خسروی با بیان اینکه از 150 هزار هکتار شهرک صنعتی کشور یک هزار و 450 هکتار (معادل یک درصد) به استان کردستان اختصاص یافت، افزود: میانگین سرانه شهرک صنعتی در کشور حدود 17 متر مربع است که کردستان حدود 8 است. متر مربع و این رقم نشان می دهد که سرانه شهرهای صنعتی استان نصف میانگین کشوری است.

وی ادامه داد: شهرستان دهگلان که بزرگترین شهرک صنعتی استان در آن قرار دارد برای بهره برداری از واحدها مشکلی نداشته و با توجه به میزان زمین تخصیص یافته در آینده نیز با مشکلی مواجه نخواهد شد. اما شهر سنندج مساحت شهر کم است و سعی دارند وسعت شهر را افزایش دهند ما پیشروان صنعت هستیم.

خسروی همچنین گفت: در حال حاضر به دلیل وجود زمین مسکونی، باغ و زمین غیرصنعتی و تغییر مقرون به صرفه بودن و تغییر کاربری، امکان افزایش مساحت شهرک صنعتی سنندج وجود ندارد.

مدیرعامل شرکت شهرک صنعتی کردستان اذعان داشت: در این راستا شرکت شهرک صنعتی به سراغ دستگاه های دولتی از جمله منابع طبیعی، راه و شهرسازی رفت تا از اراضی ملی برای افزایش وسعت شهرک صنعتی و بهتر استفاده شود. اقدام انجام شده

وی با اشاره به اینکه توسعه شهرهای صنعتی کردستان از دو سال گذشته به صورت جهادی در دستور کار قرار گرفته است، افزود: طی این اقدام یک هزار و 100 هکتار زمین در مرحله اول شناسایی و پیشنهاد شد.

استفاده از آن توسط دولت تایید شده است.

خسروی افزایش 1000 هکتاری اراضی شهرهای صنعتی استان را اقدامی مهم خواند و گفت: 713 هکتار برای ایجاد شهرک صنعتی بزرگ در کردستان در بخش مرکزی استان اختصاص یافته است که از این میزان 350 هکتار است. منابع طبیعی خالص و بقیه استثنا هستند.

به گفته وی، با بهره برداری از این شهرستان یکی از بزرگترین شهرهای صنعتی کشور در استان کردستان شروع به کار کرده و خطوط ریلی برای صنعتی شدن استان ایجاد می کند.

مدیرعامل شرکت شهرک های صنعتی کردستان فعالیت های این شهر بزرگ را به رشد و توسعه استان کمک می کند و گفت: این اقدامات موجب افزایش وصول اعتبارات مصوب دولت در راستای توسعه استان می شود.

خسروی گفت: در همین اقدام زمین های صنعتی کوچک دیگری نیز در مناطق و شهرستان های مختلف استان از جمله شهرستان های کامیاران، بیجار، کوروه، ساکز و بانه آماده خرید است.

وی توسعه شهرهای بزرگ صنعتی کردستان را فرخنده دانست و گفت: این وسعت زمین در استانی غیرصنعتی موجب توسعه و رونق تولید استان مانند سایر استان های صنعتی خواهد شد. کشور.

مدیرعامل شرکت شهرک صنعتی کردستان در ادامه سخنان خود گفت: 29 مصوبه برای شهرک های صنعتی در استان وجود دارد که 20 مورد واگذاری زمین برای سرمایه گذاران است و در این گام تاکنون یک هزار و 550 واگذاری زمین انجام شده است که از این تعداد حدود 850 فقره واگذاری زمین انجام شده است. تکمیل و اجرا شده است.

خسروی میانگین اشتغال را حدود 12 هزار نفر در شهرک های صنعتی استان اعلام کرد و گفت: اکنون اکثر شهرک های صنعتی دارای چهار نقطه اصلی آب، برق، گاز و تلفن هستند.

وی در بخشی دیگر از سخنان خود درباره متقاضی جذب سرمایه گذار خارجی گفت: سال گذشته 20 سرمایه گذار خارجی در حوزه پتانسیل های حوزه صنعت با همکاری مرکز خدمات سرمایه گذاری استان پذیرش شدند.

مدیر عامل شرکت شهرک صنعتی کردستان گریزی در بازدید از منطقه ویژه اقتصادی بانه گفت: در منطقه ویژه اقتصادی بانه 85 هکتار فاز عملیاتی و در حال حاضر وسعت فاز اول منطقه 35 است. هکتارها آماده بهره برداری هستند و 25 هکتار با سرمایه گذاران در منطقه توافق شده است. کامل شده است

خسروی با گلایه از چندین سرمایه گذار که علیرغم داشتن تفاهم نامه در منطقه فعال نیستند گفت: قشر سرمایه گذار به ویژه سرمایه گذاران خارجی با وجود داشتن تفاهم نامه بدون دلیل موجه فعال نیستند و تقاضا داریم شروع به کار کنند و اگر این موضوع قانون است. بر این اساس اقدام خواهد شد و در پایان قرارداد زمین از آنها پس گرفته خواهد شد.

وی همچنین درباره شفاف سازی قیمت زمین شهرک های صنعتی استان توسط کارشناسان گفت: شهرک های صنعتی در کشور مجاز به فروش زمین صنعتی نیستند بلکه تنها به سرمایه گذار حق استفاده و بهره برداری از زمین داده می شود اما سود حاصله. ارزش زمین بر اساس فهرست بهای سالانه مصالح ساختمانی که از طرف سرمایه گذار می باشد به عنوان کارمزد از طرف سرمایه گذار اخذ می گردد.

مدیرعامل شرکت شهرک صنعتی کردستان، کم مساحت و هزینه ثابت شهرک های صنعتی را از دلایل گرانی زمین های صنعتی در استان دانست و افزود: قیمت شهرک های صنعتی در استان کردستان 20 تا 30 درصد بالاتر از سایر کشورها است. اما بر اساس هزینه فرصت مناطق محروم واقع در مناطق محروم استان قیمت ها تا 50 درصد در شهرها کاهش یابد.

خسروی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه چرا زمین بلااستفاده واگذار نشده و سال ها ساخت و ساز در برخی از شهرهای صنعتی استان آغاز شده است، گفت: مواردی مبنی بر عدم بهره برداری از زمین در استان مشاهده شده و دستور دادستانی نیز صادر شده است. نشان می دهد که برخی از زمین های واگذار شده پس از چندین سال بلااستفاده مانده است و هیچ واحدی در آن قرار نمی گیرد.

مدیرعامل شرکت شهرک صنعتی کردستان افزود: در این راستا از سال 98 تاکنون 340 پرونده تشکیل و حدود 70 هکتار در قالب 89 پرونده واگذار و به سرمایه گذاران جدید واگذار شده است.

انتهای پیام/2330/72




این مقاله را برای صفحه اول توصیه کنید

دیدگاهتان را بنویسید