یک حسابدار خوب باید صادق، منصف و بینا باشد



ایسنا/ آذربایجان شرقی رئیس دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه تبریز با بیان اینکه یک حسابدار خوب باید صادق، منصف و بصیر باشد، تاکید کرد: یک حسابدار حرفه ای باید اطلاعاتی را که در اختیار دارد طبق استانداردهای مربوطه ثبت و ثبت کند.

علیرضا فضل زاده در گفت وگو با ایسنا، درباره بزرگداشت روز حسابدار اظهار کرد: روز حسابدار روزی است که به نام شفاف سازی اطلاعات حسابداری و مالی در دنیا مطرح شده است، عرصه ای که همه نظام های اقتصادی نیازمند آن هستند.

وی ادامه داد: حسابدار باید اطلاعات به دست آمده از رویدادهای مالی را مبنای تحلیل و تصمیم گیری قرار دهد، بنابراین برای این امر نیاز به بانک اطلاعاتی بسیار منظم، دقیق و به موقع است که می توان از آن برای شفاف سازی استفاده کرد. اطلاعات مورد استفاده در نتیجه

وی درباره ویژگی های شخصیتی یک حسابدار خوب می گوید: یک حسابدار باید به آداب و رسوم حرفه ای پایبند باشد و از نظر شخصیتی خوش صحبت و خوش رفتار باشد، این ویژگی ها را می توان اصولاً در معنای رفتاری، تخصص، ویژگی های حرفه ای نامید. از حسابداری این است که او باید استانداردهای حسابداری را به خوبی درک کند و بتواند آنها را در کار حرفه ای خود اولویت بندی کند.

فضل زاده ادامه می دهد: اگر حسابدار بتواند تمام استانداردهای مربوطه را بر اساس مصادیق و رفتارهای تعریف شده در استاندارد اعمال کند، آنگاه می توانیم به خروجی سیستم اطلاعاتی که دریافت می کند اعتماد کنیم.

وی درباره اهمیت ویژگی‌های روحی و روانی در این شغل می‌گوید: ویژگی‌های روحی و روانی در مشاغل حسابداری مهم است و انسان باید نسبت به اتفاقاتی که می‌افتد تیزبین و حساس باشد.

وی در ادامه افزود: آرامش لازمه هر شغلی است و در این مورد یکی از اساسی ترین مواردی که از نظر محیط کار به آن نیاز داریم حفظ آرامش، دوری از تنش و استرس و عدم وجود استرس در محیط کار است. توسعه و دقت اثر قابل توجهی را افزایش خواهد داد.

وی در رابطه با مقایسه حسابداری در ایران با کشورهای توسعه یافته خاطرنشان کرد: وظایف یک حسابدار ایرانی نسبت به حسابدار در یک کشور پیشرفته تفاوت جزئی دارد، به عنوان مثال کشورهای توسعه یافته قوانین مبارزه با پولشویی را دارند که بر روی عملکرد تأثیر می گذارد. از حسابداری

وی ادامه داد: حسابداران علاوه بر انجام کار بر اساس استانداردها باید قوانین مربوطه را نیز در نظر بگیرند. دنیای امروز دنیای دیجیتال و فناوری است که در حال توسعه و پیشرفت است و هرکسی بخشی از این دنیای پرتلاطم و پیوسته است. و اگر در هنگام تغییر عقب بیفتد، مطمئناً با مشکلات زیادی روبرو خواهد شد.

یکی از اعضای هیئت علمی دانشگاه تبریز گفت: اگر حسابداران ما بتوانند با آموزش مهارت های جدید خود را با این طوفان تغییر وفق دهند، می توانند زنده بمانند، اما در صورت عدم تطبیق با مشکل مواجه خواهند شد.

وی گفت: دانش یک حسابدار به زبان انگلیسی باید حداقل قابل قبول باشد و بداند در دنیای امروز چه می گذرد و علاوه بر مهارت حسابداری، مهارت های کامپیوتری و فنی نیز داشته باشد.

وی در خصوص نظام آموزشی در رشته حسابداری تاکید کرد: رشته حسابداری در تمام دنیا مانند یک علم است، بنابراین نظام آموزشی ما از نظر تئوری تفاوت چندانی با کشورهای دیگر ندارد.

وی همچنین گفت: در کشورهای پیشرفته و دانشگاه های مربوطه از مداری استفاده شده است که دانشجویان مالی ارتباط بسیار نزدیکی با صنعت دارند اما متاسفانه کشور ما نتوانسته در این زمینه گام های موثری بردارد و در مورد دوم گاهی اوقات بر اساس محتوای نظری ما، عنوان ایرانی است، بسیار جلوتر از واقعیت صنعت.

وی بیان کرد: جریان دانش ما در صنعت هنوز به کشورهای توسعه یافته نرسیده است و زمانی که دانشجویان ما برای ادامه تحصیل به خارج از ایران قدم بگذارند با مشکل نظری مواجه نخواهند شد زیرا دانش پایه نظری دانشجویان این رشته در ایران کامل است.

فضل زاده بیان کرد: تدریس دروس مالی نباید به چارچوب چهاردیواری کلاس و اتاق جراحی محدود شود زیرا تا اتاق عمل و توضیح درس نباشد پیشرفت مطلوب حاصل نمی شود.

استاد این دانشگاه درباره پیشرفت در رشته حسابداری می گوید: افراد موفق زیادی در رشته حسابداری در دانشگاه های آمریکا، انگلستان، فنلاند، سوئیس و سوئد و… وجود دارند که در تمام دنیا حرفی برای گفتن دارند. آیا افرادی که در این دانشگاه تحصیل کرده اند کرسی های استادی را اشغال کرده اند، همان افرادی که در دانشگاه های ایران درس خوانده اند و از این کرسی بیرون آمده اند، بنابراین پیشرفت دانشجو محدودیتی ندارد، زیرا هر چه دانشجو تلاش بیشتری کند. ، او می تواند. همین مقدار پیشرفت

وی در خصوص راه اندازی رشته حسابداری پس از 10 سال تلاش در دانشگاه تبریز خاطرنشان کرد: پس از 10 سال تلاش خوشبختانه توانسته ایم رشته حسابداری را در مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد در سال تحصیلی 1398 در دانشگاه تبریز راه اندازی کنیم. و طبیعتاً به همین دلیل ما در رشته حسابداری از دانشگاه تبریز فارغ التحصیل نشدیم.

وی ادامه داد: با وجود تاخیر در ایجاد میدان، همچنان امیدواریم به نتایج بهتری دست یابیم و به فضل الهی بتوانیم نیازهای منطقه را در این زمینه برآورده کنیم زیرا منطقه شمال غرب کشور صنعتی است. متخصصانی که به فارغ التحصیلان این رشته نیاز دارند.”

رئیس دانشکده اقتصاد، مدیریت و حسابداری دانشگاه تبریز درباره بازار کار حسابداری گفت: بازار کار حسابداری نه تنها در کشور ما بلکه در تمام دنیا بسیار غنی است و یکی از بهترین هاست. 10 بخش با بازار کار بسیار بالا در جهان.

وی در ادامه افزود: علاقه مندان به این رشته برای ورود به این عرصه باید ویژگی های اخلاقی و روحی خود را محک بزنند و صبر و هوش بالایی داشته باشند و در عین حال توانایی تحمل ساعت ها برای تمرکز روی یک مشکل را در محیطی آرام داشته باشند. شما باید خود را با محیط کار وفق دهید.

فضل زاده در پایان تاکید کرد: برای پرداختن به مسائل تئوریک باید ابزار لازم را داشته باشیم که ابزار فنی است چرا که فناوری جزء لاینفک یک حسابدار نمونه محسوب می شود.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید