واکنش کرملین به دیدار اردوغان و بشار اسد در روسیه – خبرگزاری مهر | اخبار ایران و جهان


به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از المیادین، نهاد ریاست جمهوری روسیه هرگونه توافق بر سر دیدار روسای جمهور سوریه و ترکیه در این کشور را تکذیب کرد.

دیمیتری پسکوف، سخنگوی ریاست جمهوری روسیه هرگونه توافق بر سر دیدار بشار اسد، رئیس جمهور سوریه و رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در روسیه را رد کرد.

در همین حال، الکساندر لاورنتیف، فرستاده ویژه رئیس جمهور روسیه در امور سوریه روز چهارشنبه پس از نوزدهمین کنفرانس بین المللی آستانه درباره سوریه گفت: به گفته روسیه، دیدار رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه و بشار اسد، همتای سوری اش امکان پذیر است. در مسکو برگزار می شود.

این مقام روسی در پاسخ به این سوال که آیا دیدار سران سوریه و ترکیه در روسیه امکان پذیر است، گفت: همیشه امکان پذیر است. ما همیشه از برگزاری چنین جلساتی حمایت کرده ایم و امکان برگزاری چنین جلساتی را زودتر در نظر گرفته بودیم. ما فکر می کنیم که چنین نشستی احتمالاً در کل مفید و نمادین خواهد بود و در آینده در این راستا تلاش خواهیم کرد.

این مواضع مقامات روسیه پس از موضع گیری رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه در مورد روابط سوریه و ترکیه و اعلام احتمال دیدار خود با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه مطرح شد.

وی گفت: در نهایت در این زمینه اقدام خواهیم کرد. اردوغان در گفتگو با خبرنگاران و در پاسخ به این سوال که آیا امکان دیدار با بشار اسد، رئیس جمهور سوریه وجود دارد یا خیر، گفت: امکان دیدار من با اسد وجود دارد، دشمنی دائمی در سیاست وجود ندارد، بالاخره ما اقدام خواهد کرد.»

روزنامه «الوطن» سوریه به نقل از منابع نزدیک به دولت ترکیه گزارش داد که آنکارا تلاش می کند سوریه را از طریق «عادی سازی اقتصادی» تشویق کند تا درهای خود را به روی ترکیه باز کند.

پیشتر فیصل المقداد وزیر امور خارجه سوریه گفته بود که کشورش در حال حاضر با ترکیه در مورد عادی سازی روابط دمشق و آنکارا مذاکره نمی کند و هیچ تماسی بین وزرای خارجه ترکیه و سوریه وجود نداشته است.

دیدگاهتان را بنویسید