تلاش برای «استخدام» دیپلمات‌های روسی در سازمان‌های اطلاعاتی غربی/مسکو سفیر هلند را احضار کرد



وزارت امور خارجه روسیه اعلام کرد که سفیر هلند در مسکو را احضار کرده است تا «اعتراض شدید» به تلاش‌ها برای «استخدام» دیپلمات‌های روسی در این کشور به اصطلاح اروپایی ابراز کند.

به گزارش ایسنا، به نقل از یورونیوز، کرملین مدعی شده است که سازمان های اطلاعاتی غربی تلاش کرده اند تا برخی دیپلمات های روسی را به هلند جذب کنند.

در بیانیه دستگاه دیپلماسی روسیه آمده است که در این راستا سفیر هلند در مسکو روز 31 اکتبر به وزارت امور خارجه احضار شد.

در این بیانیه آمده است که در جریان این احضار، اعتراض شدیدی به «تلاش یک نماینده سازمان اطلاعات بریتانیا در 20 اکتبر برای جذب وابسته نظامی سفارت روسیه در لاهه» صورت گرفت.

وزارت امور خارجه روسیه در بیانیه خود افزود: این گونه اقدامات تحریک آمیز غیرقابل قبول است (…) و مانع فعالیت عادی نهادهای روسیه در خارج از کشور می شود.

به گزارش آژانس دیپلماسی روسیه، علاوه بر پرونده مذکور، چندین اقدام «تحریک آمیز» مشابه دیگر نیز در سال های اخیر توسط سرویس های ویژه غربی علیه دیپلمات های روس انجام شده است.

از جمله این موارد، «تلاش ماموران سیا در دسامبر 2018 برای کشتن دیپلمات هیئت روسی در سازمان منع تسلیحات شیمیایی در پارک» ذکر شد.

در این بیانیه همچنین ادعا شده است که در دسامبر 2019، یکی از وابسته‌های سفارت روسیه در هلند به طور خاص تلاش کرد تا “همکاری” را در یک منطقه خصوصی فرودگاه Schiphol در شهر آمستردام تشویق کند.

سیستم دیپلماتیک روسیه هلند را متهم کرد که نه تنها از این “اقدامات غیرقانونی” جلوگیری می کند، بلکه در فراهم کردن زمینه رویدادهای آنها نیز مشارکت داشته است.

در بخشی دیگر از این بیانیه آمده است که اعضای سرویس ویژه هلند در آوریل گذشته تلاش کردند سه دیپلمات روسی را که قبلا آنها را “عناصر نامطلوب” خوانده بودند، به خدمت بگیرند.

این بیانیه می افزاید: در ژوئیه 2020، دستگاه های نظارتی و شنود نیز در خودروی پشت دیپلمات سفارت روسیه در لاهه کشف شد.

روسیه ضمن درخواست «اقدامات جامع با هدف جلوگیری از تکرار چنین حوادثی در آینده»، از مقامات هلندی خواست تا برای جلوگیری از تکرار این «اقدامات خصمانه که منجر به وخامت بیشتر روابط دوجانبه می‌شود» همکاری کنند.

حمله 24 فوریه روسیه به خاک اوکراین موجی از محکومیت های بین المللی را برانگیخت و منجر به تحریم های گسترده و بی سابقه غرب علیه مسکو از جمله اخراج صدها دیپلمات روسی توسط کشورهای غربی شد.

خبرگزاری فرانسه گزارش داد که این اخراج ها در برخی موارد با اتهام جاسوسی و معرفی دیپلمات ها به عنوان “عناصر نامطلوب” همراه بوده است.

مسکو پیش از این ده ها دیپلمات غربی را برای تلافی جویانه اخراج کرده و متعهد شده است که به هر یک از این اقدامات واکنش مناسب نشان دهد.

انتهای پیام

دیدگاهتان را بنویسید