ایالات متحده: ما منتظریم ایران با حسن نیت برای گفتگو آماده شود



سخنگوی وزارت امور خارجه در یک کنفرانس خبری به سوالات خبرنگاران درباره موضع دولت بایدن در مورد از سرگیری مذاکرات احیای توافق هسته ای در وین پاسخ داد.

ند پرایس بایدن، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری در وین گفت که این مذاکرات روز دوشنبه در وین برگزار خواهد شد.[۲۹ نوامبر] او گفت: «می‌دانید، ماه‌هاست که تلاش می‌کنیم مذاکرات را از سر بگیریم. پیشرفت های خوبی در مذاکرات شش ماده ای قبلی حاصل شده است. مذاکرات از زمان روی کار آمدن دولت جدید ایران از ماه ها پیش تاکنون ادامه داشته است. بنابراین امیدواریم دولت جدید ایران در وین حضور داشته باشد و بر اساس پیشرفت مذاکرات شش ماده ای قبلی، با حسن نیت آماده مذاکره باشد.

پرایس گفت: «ما همچنان معتقدیم که رویکرد متقابلی برای رعایت برجام وجود دارد.[توافق هسته‌ای]، بهترین و موثرترین ابزار برای اعمال مجدد تحریم های دائمی و قابل راستی آزمایی بر برنامه هسته ای ایران و جلوگیری از دستیابی ایران به سلاح هسته ای.

وی در پاسخ به این سوال که آیا دولت بایدن اقداماتی را برای تسهیل مذاکرات انجام خواهد داد، گفت: ما به صراحت اعلام کرده ایم که مایل به انجام اقدام یکجانبه برای انجام این کار نیستیم. فکر می‌کنم از آوریل این موضوع را برطرف کرده‌ایم. امیدوارم هفته آینده وقتی ایرانی ها به وین برگردند همین اهمیت را در دروازه ببینیم.

سخنگوی وزارت امور خارجه در توضیح اینکه آیا آمریکا حاضر به امضای توافق موقت با ایران است، گفت: ما علاقه مندیم این طرح را بررسی کنیم تا ببینیم آیا می توانیم به بازگشت متقابل به وفاداری به برجام دست یابیم یا خیر. این اولویت ماست زیرا بهترین راه برای اطمینان از دستیابی ایران به سلاح هسته ای، آزمایش دائمی و قابل راستی آزمایی آن است. درست به این دلیل که کمتر از یک هفته فرصت داریم تا بررسی کنیم که آیا دولت جدید ایران با حسن نیت مذاکره خواهد کرد یا نه، عاقلانه نیست. سپس باید بیشتر بدانیم.

پرایس در پاسخ به این سوال که آیا مدتی طول کشیده است تا تیم مذاکره کننده آمریکا استقبال ایران را ببیند، توضیح داد: متاسفانه یک عارضه این است که این مذاکرات به صورت غیرمستقیم با ایران انجام می شود. بنابراین، این فرآیندی است که باید به نحوی تکرار شود. این فرآیندی است که نیاز به مشاوره عمیق ما با شرکای P5 + 1 ما در وین دارد. در اولین جلسه آنها متوجه خواهند شد که دولت جدید چه خواهد کرد و ما با آنها ارتباط نزدیک خواهیم داشت. البته این همان کاری است که ما از چند ماه پیش که دور ششم مذاکرات به پایان رسیده است، انجام می دهیم.

پیام تمام شد

دیدگاهتان را بنویسید