قدم زدن در پارک داوود نبی راهی برای اسرائیل برای شستشوی مغزی مردم امارات است



دولت اسرائیل می‌خواهد گردشگری خود را در میان کشورهای عربی افزایش دهد و گردشگران را به یک پارک باستان‌شناسی در اورشلیم شرقی ببرد.»

فارین پالیسی در گزارشی نوشت: اسرائیل برنامه هایی برای جذب گردشگران اماراتی به عنوان بخشی از روند تقویت روابط اعراب و اسرائیل پس از توافق ابراهیم با هدف عادی سازی روابط بین اسرائیل و بسیاری از کشورهای عربی دارد. بازدید توریستی از یک سایت باستانی جنجالی در اورشلیم شرقی که توسط شهرک نشینان راستگرای یهودی اداره می شود، باعث تنش در منطقه و همچنین انتقاد کارشناسان اسرائیلی و فلسطینی شده است.

«پارک ملی دیوید سیتی» یکی از مکان های مهم و معروف و قطعا بحث برانگیز است. این مکان به دلیل واقع شدن درست زیر دیوارهای شهر قدیمی اورشلیم، جایی که راهنمایان تور می گویند که داوود نبی بر تخت سلطنت نشست، جایی که وقایع مهمی در تاریخ یهودیت رخ داد، مشهور است. طرفداران این پارک که محل زندگی سیاستمداران راستگرای اسرائیلی است، می گویند برای گردشگران مسلمان جالب است که درباره تاریخ پیامبران داوود و سلیمان که از شخصیت های برجسته یهودی و اسلامی هستند، یاد بگیرند.

آری پرنیس، راهنمای تور مستقل در بنیاد دیوید سیتی (سازمانی متشکل از شهرک نشینان راست افراطی که پارک را اداره می کنند، معروف به عبری العد) می گوید: «این تاریخ و اساس اورشلیم است. این برای جهان اسلام نیز بسیار قابل توجه است. این جالب ترین قسمت «اورشلیم» است. همه چیز از اینجا شروع شد. همه انبیا و پادشاهان از اینجا آمده اند. این پارک بخشی از برنامه سفر پیشنهادی وزارت گردشگری اسرائیل برای گردشگران اماراتی و بحرینی است.

بسیاری از مردم محلی و منتقدان می گویند مشکل این است که این پارک بیشتر وسیله ای برای گسترش شهرک ها به سمت اورشلیم شرقی است تا یک تاریخ جدی.

نظمی جوبا، مورخ دانشگاه بیرجیت در کرانه باختری، می گوید: «این یک شیرین کاری تبلیغاتی برای گردشگران است تا داستانی را تعریف کنند که بسیاری از مورخان و باستان شناسان اسرائیلی آن را باور ندارند. نه تنها اعراب بلکه همه گردشگران فریب این سایت را می خورند. این یک سایت با توضیحات بسیار نادرست است. آنها علوم زیادی را خارج از فضا انجام می دهند.

مردم محلی همچنین می گویند این پارک توجیهی برای جداسازی فلسطینی ها از زادگاهشان و اخراج آنها است.

عوادالله المختار، 57 ساله، یکی از ساکنان وادی حلوار، واقع در پارک، گفت: “آنها نباید از جایی که تاریخ در آن جعل شده است بازدید کنند و نباید به شهرک نشینان آنها مشروعیت داده شود.”

نفوذ شهرک نشینان تنها دلیل نارضایتی مختار از اسرائیل نیست. در 10 ژوئن 1967، اندکی پس از اشغال بیت المقدس شرقی توسط اسرائیل، بولدوزرهای اسرائیلی منطقه عرب نشین المغرب در بیت المقدس قدیم را تخریب کردند تا میدانی برای دیوار غربی ایجاد کنند که تصور می شود در اطراف «معبد دوم اورشلیم» باشد. “

بر اساس آمار ارائه شده توسط اوری بنزمن، روزنامه نگار اسرائیلی، مادربزرگ تباکی، مسئول المختار، که در این منطقه زندگی می کرد، در حالت نیمه هوشیار از زیر آوار خانه ویران شده اش بیرون کشیده شد و بعد جان خود را از دست داد. پنجاه و چهار سال بعد، المختار گفت که تحت فشار شهرک نشینان و مقامات اسرائیلی است که جاده ای را که در آن زندگی می کردند «صعود حضرت داوود» و کل محله را «شهر داوود» نامیدند.

برخی از مردم محلی می گویند اگر گردشگران اماراتی به این پارک بیایند، به آنها خیانت می شود و زخم های ناشی از روابط عادی این کشور با اسرائیل عمیق تر می شود. این توافق جایگزین فرمول قدیمی کشورهای عربی برای عادی سازی روابط خود با اسرائیل می شود. بر اساس منابع قدیمی، روابط دو طرف تنها پس از پایان دادن به اشغال قدس شرقی توسط اسرائیل در جریان جنگ 1967 عادی شد.

در بسیاری از مناطق اورشلیم شرقی، وضعیت برای فلسطینیان ناآرام است. اکنون به گفته جنبش صلح، شهرک نشینان می خواهند موقعیت خود را در مقیاسی بی سابقه گسترش دهند. در محله باتان الحوا در نزدیکی دره حلوا، 78 خانواده فلسطینی به دلیل اینکه زمین آنها بیش از یک قرن در مالکیت یهودیان بوده است، به زور از خانه بیرون رانده شده اند.

در کرانه باختری نیز، فعالیت های شهرک نشینان به سرعت در حال گسترش است و آنها در مناطقی کار می کنند که فلسطینی ها امیدوارند کشور آینده خود را تشکیل دهند. امارات ضمن حمایت از دولت فلسطین، اقدامات آمریکا و اتحادیه اروپا را محکوم نکرده است، در حالی که بسیاری از کشورهای جامعه جهانی این اقدامات را غیرقانونی می دانند.

مناخم کلاین، دانشمند علوم سیاسی و کارشناس اورشلیم در دانشگاه بر ایلان در نزدیکی تل آویو، گفت: «این پارک باستان شناسی به طور تصادفی برای گردشگران اماراتی در نظر گرفته نشده است. آنها سعی می کنند از گردشگران اماراتی برای کسب تاییدیه اعراب استفاده کنند، درست مانند نسخه رسمی اسرائیل از “اورشلیم” و نسخه شهرک نشینان.

باستان شناسان اسرائیلی که سیاست های دولت را به چالش کشیده اند، می گویند که پارک باید بسته شود، یا حداقل از دست بنیاد دیوید سیتی حذف شود، زیرا آنها می گویند این سایت مهم باستان شناسی در تبلیغات سیاسی غوطه ور است.

رفیع گرینبرگ، باستان شناس دانشگاه تل آویو، تردید دارد که این بنیاد می گوید یکی از سازه هایی که برای گردشگران در نظر گرفته شده احتمالا «کاخ حضرت داوود» و بیشتر است: می دهند، سوء استفاده می کنند. هویت کلی محوطه به عنوان یک محوطه باستان شناسی این است که ساکنان فعلی را به عنوان یک مزاحم، به عنوان یک عامل خارجی، به عنوان یک تحمیل بر محوطه نشان دهد. این راهی برای غیرقانونی کردن ساکنان این مکان است.

تور العد داوود این ایده را ترویج می کند که بخش های فلسطینی شهر، از جمله دره حلوا، «در واقع یهودی هستند». این ایده برای اتحاد مجدد دو کشور مشکل ساز است که برای اکثر جامعه بین المللی مشترک تلقی می شود، اما اسرائیل آن را رد کرده و بیت المقدس را پایتخت «ابدی و غیرقابل تقسیم» خود می داند.

پس از جنگ 1967، اسرائیل قدس شرقی را ضمیمه خود کرد و این اشغال را “آزادی” نامید. پیروزی ارتش اسرائیل در این جنگ شش روزه شادی «ناسیونالیستی» و احساس حقوق سرزمینی فلسطینیان در کتاب مقدس را به همراه دارد. نسخه‌ای از تاریخ که در این تور آموزش داده می‌شود، رنگی شبیه مسیحایی دارد که توسط مهاجران توصیف شده است. بخشی از آن متعلق به «معبد دوم اورشلیم» است که زمانی در نزدیکی این پارک مدرن قرار داشت، اما توسط نیروهای مهاجم امپراتوری روم باستان در سال 70 قبل از میلاد در جریان شورش یهودیان ویران شد. برخی اسرائیلی ها بر این باورند که «سومین معبد اورشلیم» می تواند در محل مسجد الاقصی ساخته شود. آنها می گویند حل و فصل بخشی از روند توسعه است.

نوح یاه، راهنمای تور 18 ساله، گفت: «جنگ 1967 بخشی از فرآیند نجات مردم یهود بود، باور مشترک مهاجران ایدئولوژیک که فعالیت‌هایشان ظهور عصر مسیحایی را تسهیل کرد. آنها 6 را می دانند ما امروز بخشی از این نجات و رستاخیز هستیم!

رائوت ویلف، سخنگوی العد، به بسیاری از سوالات مطرح شده توسط فارین پالیسی پاسخی نداد، اما در بیانیه ای گفت: “ایمان و پیشینه اجازه دسترسی را می دهد.” ما با تمام تلاش‌های سازمان‌های سیاسی برای استفاده از تاریخ و میراث اورشلیم، یکی از مهم‌ترین شهرهای جهان، برای اهداف سیاسی مخالفیم.

دانیل سیدمن، وکیل اسرائیلی و مدیر قدس جهانی، یک سازمان غیردولتی که از برنامه ریزی شهری به عنوان بخشی از راه حل دو دولتی حمایت می کند، گفت: «استراتژی شهرک نشینان برای احیای پادشاهی کتاب مقدس در اطراف شهر قدیمی». آنها این کار را در جنگ داخلی، قانونی، نیمه قانونی و غیرقانونی انجام داده‌اند و فلسطینی‌ها را در دره حلوا که به گسترش بخش یهودی «اورشلیم قدیم» معروف است آواره کرده‌اند. اما العاد می گوید اینها همه اعمال قانونی هستند.

فلسطینی ها می گویند که تحت فشار هستند تا منطقه را ترک کنند. هاشم سیام، 63 ساله، یکی از ساکنان وادی حلوار، گفت: “من فکر می کنم این منطقه ماهیت عربی خود را تغییر می دهد و به سمت یهودیت می رود.” این پارک و محوطه باستان شناسی بخشی از تلاش برای ریشه کن کردن اعراب است که در اینجا هستند و نمی توان گفت که شهر داوود است.

او مانند بسیاری دیگر از مردم محلی، شکاف هایی را در دیوارهای خانه خود نشان داد که مربوط به ساخت تونل های باستان شناسی در این منطقه بود.

مناخم کلاین در ادامه خاطرنشان کرد که برای اسرائیل، حضور گردشگران اماراتی در داوود راهی برای متقاعد کردن شهروندان اماراتی برای به حاشیه راندن فلسطینی‌ها به همان روشی است که دولت انجام داد.

وی ادامه داد: عادی سازی روابط با اسرائیل مورد تایید بحرین و امارات بود، البته مشکلات فلسطین و اسرائیل حل نشد. اسرائیل این را به عنوان بیان اراده اعراب برای به حاشیه راندن مسئله فلسطین می داند. اسرائیل می خواهد داستان خود در مورد بیت المقدس را به گردشگران اماراتی منتقل کند. فقط مسئله دولت نیست. آنها می خواهند این خبر را به مردم امارات متحده عربی و دیگرانی که از این سایت بازدید می کنند پخش کنند. آنها می خواهند شهروندان امارات را شستشوی مغزی کنند.

پیام تمام شد

دیدگاهتان را بنویسید