چرا مشتری همیشه فضا را با سنگ بمباران می کند؟


ناظران آسمان شب دو سیارک مختلف را در ماه های سپتامبر و اکتبر رصد کردند که تنها در یک ماه با مشتری برخورد کردند. اگرچه این اولین بار نیست که ناظران چنین صحنه ای را می بینند، اما رصد موفقیت آمیز چنین برخوردهایی بسیار نادر است و می تواند اطلاعات زیادی در مورد منظومه شمسی در اختیار ما بگذارد.

ریکاردو هوئسویک ستاره شناس در دانشگاه کشور باسک در اسپانیا، این مشاهدات را بررسی کرد. او گفت:

این کره های آتشین به ندرت رخ می دهند و امکان مشاهده تصادفی آن بسیار نادر است. امسال شاهد یک اتفاق استثنایی بودیم. زیرا معمولا هر دو سال یک بار می توانیم یکی از این درگیری ها را کشف کنیم.

برخورد پس از برخورد

اگرچه برخوردها نادر هستند، اما به دلیل اندازه مشتری، برخوردها بیش از هر بخش دیگری از منظومه شمسی رایج است. مشتری هدف بزرگترین برخوردها با قوی ترین کشش گرانشی پس از خورشید است و این ویژگی احتمال برخورد را در مقایسه با جهان های کوچکتر افزایش می دهد.

بسیاری از برخوردهای مشتری توسط اخترشناسان آماتور شناسایی شده است. کارشناسان نمی توانند تلسکوپ های قدرتمند را بر روی یک هدف خاص برای مدت طولانی متمرکز کنند. با این حال، آخرین روش، نجوم حرفه ای نامیده می شود کو آریماتسو او از دانشگاه کیوتو در ژاپن دریافت که تلسکوپ خود را روی مشتری قرار داده است. آریماتسو می گوید:

من از درخشش درگیری شگفت زده شدم. این جستجوی سریع نشان می دهد که یا من خوش شانس بودم یا سرعت برخورد سریعتر از حد انتظار بود.

آریماتسو این برخورد را در دو طول موج متفاوت مشاهده کرد و اطلاعاتی در مورد انرژی ساطع شده و جرم برخورد در اختیار دانشمندان قرار داد. این رصد دقیق تر از رصد منجمان آماتور بود. اما مشاهدات دیگر بسیار غیرمنتظره بود. فضاپیمای جونو ناسا که از سال 2016 به دور مشتری می چرخد، 28 ساعت پس از برخورد به زمین رسید و دوربین آن از 2000 کیلومتری بالای ابرها تصویری از جو مشتری گرفت.

هوئسو افزود:

در تصویر جونو، هیچ نشانه ای از برخورد نمی بینیم. در نتیجه می توان گفت که این جرم آنقدر کوچک بوده که در جو مشتری متلاشی شده و بر اثر بادهای اطراف تنها در چند ساعت ناپدید شده است.

درگیری های سپتامبر نیز به دلیل برنامه نزدیکش استثنایی بود. اکثر مردم این برخورد را مشاهده کرده اند و گلوله های آتشین درخشان ایجاد شده در اثر برخورد با مشتری را دیده اند. هوئسو در این باره می گوید:

این احتمالاً بزرگترین برخورد مشتری است که تا به حال دیده‌ایم، و گلوله آتشینی را ایجاد کرده است که آنقدر بزرگ نیست که هیچ اثری قابل مشاهده بر روی سیاره باقی نماند. طول این توده احتمالا چند متر بوده است.

معامله با مشتری

نمایی از مشتری در دو طول موج آتش ناشی از برخورد با این سیاره را در 15 اکتبر 2021 نشان می دهد.

کوچکترین سنگهای منظومه شمسی

مشاهده اجرام کوچک در منظومه شمسی دشوار است. همین امر در مورد اجسام دورتر نیز صدق می کند. در نتیجه، وقتی یک جرم چندوجهی به دور مشتری در فاصله 560 میلیون کیلومتری از زمین می چرخد، دانشمندان احتمالاً هیچ شانسی برای مشاهده مستقیم جرم ندارند. آریماتسو می گوید:

مشاهده اشیاء به طور مستقیم در فاصله چند متری کمربند اصلی دشوار است، تعداد این اشیاء مشخص نیست. مشتری به عنوان یک آشکارساز برای این اجرام کوچک عمل می کند و نرخ برخورد و درخشندگی آنها برای درک اندازه و چگالی آنها ضروری است.

هوئسو افزود:

ما واقعاً نمی دانیم چند میلیون جرم به این اندازه در منظومه شمسی وجود دارد. اما در اینجا صحبت از میلیون ها یا حتی میلیون ها جنایت به این بزرگی است.

شمارش تعاملات مشتری می تواند به حل مشکلات کمک کند. بر اساس برآورد Huesu، حدود 20 جرم در هر سال علیه مشتری انجام می شود. آنها حاوی اجسامی هستند که با قطب های مشتری برخورد می کنند و حتی پس از دقیق ترین مشاهدات قابل مشاهده نیستند.

مقالات مرتبط:

با این حال، براق که نشان دهنده نابودی سنگ های فضایی است، راهی برای مطالعه سیارک های کوچک است. هوئسو افزود:

تنها راه مطالعه اجسام کوچک، مطالعه اثرات برخورد آنهاست. مثلاً اگر با سیاره ای مانند مریخ برخورد کنند، سوراخی به جا می گذارند و اگر با غول گازی مانند مشتری برخورد کنند، هاله ایجاد می کنند.

اثر را ترک کنید

شناخته شده ترین اثر برخورد مشتری 19 قسمت از دنباله دار، شوماخر لوی 9 بود که در سال 1994 به این سیاره برخورد کرد. دانشمندان به سرعت این شی را شناسایی کردند و توانستند اثرات آن را روی مشتری مشاهده کنند. هوئسو می گوید:

یادم می آید اولین باری که به اینترنت وصل شدم، به دنبال تصاویری از مسیرهایی بودم که مشتری با آنها در تماس بود.

لوی 9 شوماخر با مشتری روبرو می شود

نقاط تاریک اثرات کمیک درگیری 9 با مشتری را نشان می دهد

قطعه shumakar Levi’s علائم خاصی مانند خط تیره ابر را روی مشتریان گذاشت که تا ماه ها قابل مشاهده بود. تلاطم نشانه ای از انفجار جوی دنباله دار بود که همزمان با لایه های ابر در بالا بود. برای Huesur، مسیر تضاد یکی از دلایل اصلی علاقه به رویدادهای درگیری مصرف کننده است. او گفت:

این اجرام میلیون ها سال است که با مشتری در تماس بوده و عناصر مختلفی را وارد جو مشتری کرده و یا به نوعی جو سیاره را آلوده کرده اند.

با این حال، درگیری Levi 9 Schumacher با مشتری بسیار نادر بود. این برخورد هنوز هم یکی از تماشایی ترین برخوردهایی است که دانشمندان روی مشتری دیده اند و یکی از معدود برخوردهایی است که تنها در چند ساعت تأثیر شگرفی بر مشتری داشته است. از آن زمان تاکنون، دانشمندان شاهد برخورد اجسام کوچک با ابرهای مشتری بوده اند و از سال 2009 تاکنون حتی یک خراش ندیده اند. نتیجه گیری هسو:

لوی 9 شوماخر آخرین ملاقات مهم با مشتری بود. از آن زمان تاکنون، هیچ رد قابل توجهی از محیط مشتری وجود نداشته است.

دیدگاهتان را بنویسید